Donderdag 16 januari - Reisverslag uit Larabanga, Ghana van Ghana Werkgroep - WaarBenJij.nu Donderdag 16 januari - Reisverslag uit Larabanga, Ghana van Ghana Werkgroep - WaarBenJij.nu

Donderdag 16 januari

Door: Renske Flameling

Blijf op de hoogte en volg Ghana

16 Januari 2014 | Ghana, Larabanga

16-01-2014

Vandaag beginnen we onze dag met een wandelsafari. We melden ons om 7 uur bij de ontmoetingsplaats waar we Jacobo als onze gids krijgen toegewezen. Het landschap in het park is erg afwisselend. Het ene moment loop je door een groen bosrijk gebied en het volgende moment is alles dor en droog. Er zijn ook meer open gedeeltes en uitgedroogde rivierbeddingen. We zien heel veel dieren. Met name wrattenzwijnen, bushbocks en wilde parelhoenen. We horen van de gids dat als je een wilde parelhoen dood en je daarvoor gepakt wordt je 6 jaar de gevangenis ingaat. Op een gegeven moment komen we een hele groep bavianen tegen. Ze lopen een hele tijd voor ons uit. Heel bijzonder. Ondertussen zijn we natuurlijk nog steeds op jacht naar de olifanten. We zien wel regelmatig pootafdrukken, mest (oud en vers) en afgebroken boompjes maar geen olifant. Onderweg komen we het karkas van een bushbock tegen. Het was een mannetje en het hoofd met de hoorns is nog bijna gaaf. Er blijken dus ook roofdieren in het park rond te lopen. Dus ..., daar hoeven we niet oog in oog mee komen te staan :-). Onze gids is regelmatig met zijn telefoon in de weer. Het lijkt erop dat de gidsen onderling contact hebben over de plaats van de olifanten. Er blijken 400 olifanten in het park te lopen. Daarvan moeten wij er toch wel één te zien kunnen krijgen? Na een telefoontje zet onze gids ineens de sokken erin. Omdat we tot nu toe op een slentertempo hebben gelopen begint bij ons de opwinding te komen. Zouden we een olifant te zien krijgen? En dan ineens staat er vlak voor onze snufferd een olifant. Hij staat tussen de bomen en we zouden er waarschijnlijk straal langs gelopen zijn als we er niet op werden gewezen. Wat een indrukwekkend gezicht! Er lopen allemaal witte reigers om de olifant heen. Dat blijken ze te doen omdat de olifanten de insecten uit de grond stampen. De olifant heeft een zere poot en beweegt niet makkelijk. Als hij plotseling naar voren stormt schreeuwt de bewaker dat we ons onmiddellijk moeten terugtrekken en hij grijpt zijn geweer. Dan zit het hart toch wel even in je keel. Ik heb niet het idee dat je een boze olifant direct met één schot hebt verjaagd of neergehaald. Gelukkig staakt de olifant zijn dreiging als wij meer afstand hebben. Op de terugweg worden we getrakteerd op nog een olifant. Ook hier botsen we er weer doodleuk bijna tegen op. Een geweldige ervaring! Eenmaal teruggekomen kunnen we ontbijten. Dat gaat er ook wel in na een wandeling van 2,5 uur. Daarna trekken we wat baantjes door het zwembad en gaan lekker liggen zonnebaden op een ligbed met uitzicht over een prachtige wildlife vlakte. Helemaal niet verkeerd :-). 's Middags gaan we ook nog eens met een jeep op safari. Er is een rek met bankjes boven op het dak van de jeep waar we op kunnen zitten. Dat alleen is al hartstikke leuk. Ook nu zien we weer van alles. Deze keer kunnen we natuurlijk ook veel verder weg. Helaas zitten er geen olifanten meer voor ons in. Maar dat mag de pret niet drukken. Het blijft een prachtige safari.

• 23 Januari 2014 - 16:16

Ada Groeneveld:

ook Renate en ik lagen in het zwembad en het is toch fijn, al is het maar op deze manier, vandaag even met jullie verbonden te zijn