Vrijdag 17 januari - Reisverslag uit Kumasi, Ghana van Ghana Werkgroep - WaarBenJij.nu Vrijdag 17 januari - Reisverslag uit Kumasi, Ghana van Ghana Werkgroep - WaarBenJij.nu

Vrijdag 17 januari

Door: Renske Flameling

Blijf op de hoogte en volg Ghana

17 Januari 2014 | Ghana, Kumasi

17-01-2014

Vandaag verlaten we Mole park. De koffers moeten om 7 uur klaar staan bij ons busje dus we zetten de wekker om 6 uur. Dat klinkt vroeg maar eigenlijk zijn we in Ghana altijd al wel rond of zelfs voor die tijd wakker. De temperatuur is om die tijd ook heerlijk. We hebben de airco 's nachts niet aangehad dus we besluiten de deuren even tegen elkaar open te zetten tijdens het pakken van de koffers. Niet lang daarna schrikken we ons dood. Er zit een enorme baviaan op ons bureau! We beginnen automatisch alle twee te gillen. De baviaan lijkt er niet warm of koud van te worden. Ik open de hordeur in de hoop dat de baviaan onze kamer verlaat zonder enige schade aan te brengen (aan de kamer en aan ons :-)). Dat werkt. De baviaan rent naar buiten met een pak van onze sultana's. Ondertussen is het hotelpersoneel al met stenen aan komen rennen. Het ziet er niet uit dat dit voor het eerst gebeurt :-). Wel leuk zo'n bijzonder afscheid. Vlakbij het Mole park bevindt zich de Larabanga Mosque. Deze moskee is volgens de overleveringen niet door mensen gebouwd maar stond daar gewoon op een dag. Erg veel hebben we niet gezien van deze moskee want we moeten vandaag ruim 500 km afleggen dus we stoppen niet en zien hem vanuit de bus tussen allemaal huisjes door. We rijden ook nog even langs de Magic Stone. Toen men indertijd bezig was met het aanleggen van een weg werd een steen die op de route lag verplaatst. De volgende dag lag de steen echter weer op de oude plek. Dit ritueel herhaalde zich een aantal dagen waarna werd besloten om de steen met rust te laten en de weg er met een lus omheen te leggen. Helaas moeten we dezelfde geweldige weg die we naar het Mole park hebben gehad ook nu weer afleggen. Gelukkig lijkt ook nu, zoals wel vaker het geval is, de terugweg korter en makkelijker. We hebben in ieder geval onze ochtendmassage weer gehad. Onderweg naar Kumasi maken we een stop bij de Kintampo waterfall. Deze ligt heel verassend pal naast de weg. Dat scheelt weer een stuk hobbelen! De waterval ziet er prachtig uit en het is er heerlijk koel. We beginnen bovenaan bij de waterval en volgen hem dan helemaal naar beneden. Natuurlijk betekent dat dat we ook weer omhoog moeten en dat is nog best zwaar in de warmte en met zo'n hoge luchtvochtigheid. Dat voel je vooral in je hoofd, die bonst als een gek. We wilden ook nog graag naar een Monkey Sanctuary. Dat zijn samenlevingen waar mensen en apen samen leven. De apen krijgen daar bijvoorbeeld ook hun eigen graven. Omdat het echter al middag is en de apen zich dan meestal terugtrekken belt Kwesi eerst met een contactpersoon om te zien of de apen er nog wel zijn. We zien op een bord dat het nog 32 km rijden is en dan wel over een onverharde weg. Omdat we al bijna de hele dag in de auto zitten en we ook nog een paar uur te gaan hebben besluiten we maar om dit onderdeel over te slaan. Kwesi biedt ons als pleister op de wond foto's aan :-). Dat is toch niet helemaal Feeling Ghana. Om een uur of 5 is daar dan eindelijk Kumasi een grote stad met zo'n 8 miljoen inwoners. We rijden langs lange stukken met allemaal auto onderdelen. Volgens Kwesi kunnen ze hier alles repareren. Het is nog even zoeken naar het hotel maar deze is nog vrij vlot gevonden. Hij ligt midden in de stad dus dat is weer even wennen. Overal is bedrijvigheid en lawaai. Én heel veel winkels. Morgen dus lekker shoppen! Het hotel zelf ziet er goed uit. Alleen ook deze keer weer geen WiFi. We zullen dus weer moeten wachten met het uploaden van onze verslagen. De kamers zijn erg verschillend maar hebben in ieder geval stromend water! Waar je al niet blij van kunt worden :-). Onze airco doet het helaas niet dus we zullen het niet koud hebben vannacht. In het restaurant serveren ze ook pizza's. Daar hebben we wel zin in. Tijdens het eten valt ineens de stroom uit. Maar dan blijkt onmiddellijk onze goede voorbereiding. Binnen no time hebben wij twee zaklampjes op tafel staan terwijl de rest van de gasten in het donker blijft zitten :-).