Dinsdag 21 januari - Reisverslag uit Beyin, Ghana van Ghana Werkgroep - WaarBenJij.nu Dinsdag 21 januari - Reisverslag uit Beyin, Ghana van Ghana Werkgroep - WaarBenJij.nu

Dinsdag 21 januari

Door: Renske Flameling

Blijf op de hoogte en volg Ghana

21 Januari 2014 | Ghana, Beyin

21-01-2014

Het is weer tijd om de koffers te pakken. Gelukkig hebben we geen kakkerlakken meer in bed aangetroffen. Vanavond zullen we ervaren hoe het is om in een hutje op het strand aan de Atlantische oceaan te slapen. Voordat we daar zijn hebben we echter nog een lange weg te gaan. Deze keer echter in een veel luxere bus. Het lijkt alsof de wegen in één nacht zijn gerepareerd maar dat zal wel komen omdat we nu in een bus mét schokdempers en vering zitten. Het blijkt dat we deze bus al vanaf het begin hadden moeten hebben maar dat Kwesi eigenhandig een andere geregeld had. Dus ... Onderweg komen we steeds meer chinezen tegen en steeds meer gekapte bossen. Cyprus geeft bij een enorme kaalslag aan dat deze plek 3 maanden geleden nog tropisch regenwoud was. Nu is het een kale rode vlakte. De chinezen laten het woud kappen voor olieboringen. Erg triest om te zien. Onderweg stoppen we bij Ankobra. Daar wordt vast voor komende donderdag een afspraak gemaakt voor een kano tocht door het mangrove bos. Aan het van de middag komen we aan in Beyin. Het dorpje waar Cyprus een huisje op het strand heeft. Het huisje ziet er prachtig uit. Het ligt heel idyllisch onder de palmbomen en pal aan zee. De golven rollen op nog geen 10 meter afstand over het strand. Er zijn twee kamers met bamboe bedden en daarmee is het dan ook wel gezegd. Verder is er helemaal niets. Het is dat er toch nog dunne matrassen op de bedden liggen maar veel verder back to basic kun je niet gaan. We maken heerlijke strandwandelingen. De jeugd van Beyin vindt ons wel leuk. Mijn naam leidt tot veel hilariteit. Het lukt een paar kinderen om hem redelijk uit te spreken. 's Avonds gaan we eten in een spaans restaurant. We hebben er niet veel fiducie in maar worden volkomen verrast. Ineens duikt er een lange steiger op met allemaal kleine lantaarntjes langs de rand. Het restaurant is mooi met veel houtwerk en een enorme flatscreen achter de bar. Dat geeft een mooi contrast. We eten er heerlijke paella en pasta en nemen voor het eerst in Ghana een ijsje toe! Terug op het strand hebben vrienden van Cyprus voorbereidingen getroffen voor een kampvuur. We hadden al wat drank ingeslagen en drinken met z'n allen nog een lekkere borrel bij het vuur. De dag heeft er al aardig ingehakt en we gaan op tijd naar bed. Voor het slapen gaan krijgen we nog een verhaaltje van Bismark. De bedden leken comfortabeler dan ze in werkelijkheid zijn. De matrassen zijn zo dun dat je elke bamboepaal die eronder zit voelt. Gelukkig helpt het geraas van de branding (en natuurlijk de vermoeidheid :-)) om toch nog redelijk te slapen.

• 22 Januari 2014 - 22:14

Ria En Albert:

Lieve Ghanagangers,
    Wat fijn om eindelijk weer iets van jullie te lezen. Genoten hebben we. Ook alleen al omdat het voor ons zo herkenbaar is.
    Geniet nog even van de laatste dagen in Ghana.
    Lieve groet van Albert en Ria

• 23 Januari 2014 - 16:57

Dolf Velting:

Hallo Ghanagangers,

Wij misten de reisverslagen al. Maar ik dacht: Natuurlijk geen verbinding.
    Nu hebben we veel te lezen. Proef weer Ghana (herkenbaar)
    Fijn ook dat de projecten bezocht zijn.
    Geniet nog even van Ghana en alvast een goede terugreis.
    We zijn benieuwd naar de verhalen.

Vr.Gr.
    Dolf en Marijke Velting

• 23 Januari 2014 - 18:05

Henny Rodenburg:

Dag allemaal,
    Wat een prachtig reisverslag:wat maken jullie veel mee! Wij zijn heel benieuwd naar de verdere verhalen en foto's. Ik denk dat we de eerste vergadering alleen maar jullie verslag op de agenda moeten zetten. Geniet nog een paar dagen van Ghana en de kanotochten en vooral een mooie terugtocht in goede gezondheid.
    Hartelijke groet, Jan en Henny

• 25 Januari 2014 - 17:29

Ada Grpeneveld:

en nu maar wachten op de rest. groetjes, ada

• 25 Januari 2014 - 19:41

Wim Griep:

Nu we dit schrijven zijn jullie Obruni's (hier in Tanzania heten we Mzungu's) waarschijnlijk al weer thuis. Op deze regenachtige middag in Iringa / Tanzania zitten we in alle rust alle dagverslagen door te lezen. Wat een geweldige reis hebben jullie gehad! Soms hadden we het gevoel dat we met jullie meereisden en kwamen de mooie herinneringen boven van onze eigen reis in 2011. T.z.t. horen we graag van jullie tot in hoeverre er vooruitgang is geboekt betreffende de projecten die de Ghana-werkgroep steunt. Wel thuis!
    groeten Wim & Carla Griep